AutoRAS

Comfort en veiligheid in zomer en winter

Autoairconditoners zijn het hele jaar door een weldaad voor bestuurder en passagiers. Deze wetenschap en de interessante aanbiedingen van autofabrikanten hebben het aantal auto’s uitgerust met een aircosysteem de afgelopen jaren doen stijgen. Inmiddels besluit ook meer dan 60% van de kopers bedrijfsvoertuigen voor een airco aan boord.

Prima, want airco is niet alleen comfortabel maar biedt ook een wezenlijke bijdrage aan het verminderen van ongevalrisico’s.

Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een aanzienlijke tekortkoming, want aircosystemen kunnen op basis van hun constructie geen hermetisch gesloten systemen zijn. Een onopgemerkt, maar uiteindelijk een behoorlijk koudemiddelverlies is het gevolg. Een dalende vulhoeveelheid, en op den duur prestatievermindering, en uiteindelijk een totale uitval (defect) van de airco-installatie. Van het koudemiddel R134a weten we dat dit middel bij rubberleidingen en verbindingen enigszins doorzweet. Een verlies van 8 a 10 % per jaar is dan ook niet ongebruikelijk.


Zo werkt het

Een airconditioning systeem produceert in principe geen koude, maar neemt warmte op. Door verdamping van Freon wordt in de cabine warmte opgenomen, dit is voelbaar door de gekoelde lucht uit de roosters. Het verdampte Freon wordt naar de motorruimte getransporteerd, waar het onder drukverhoging condenseert. Hierbij wordt de in de cabine opgenomen warmte in de condensor aan de buitenlucht afgegeven . Het freon neemt weer een vloeibare vorm aan en gaat richting cabine, alwaar het na een drukverlaging weer verdampt. Het hele proces herhaalt zich telkens weer.


Om koudemiddelverlies en daarmee gevolgschade te minimaliseren, bestaat een heel eenvoudige oplossing: regelmatig onderhoud in een professionele werkplaats. Want wie nu een beetje investeert, bespaart later veel kosten. Wanneer de vullingsgraad van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het "hart", de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal!


Onderhoud

Elk voertuig met airco moet minstens één keer per jaar voor een controle naar de gespecialiseerde aircowerkplaats. Al is het alleen maar om het meest aan slijtage onderhevige onderdeel - de filterdroger - te controleren. Deze onttrekt aan het circulerende koudemiddel vocht en materiaalresidu. Zijn levensduur is, net zoals van een motoroliefilter, beperkt. De beste tijd voor een aircocontrole is het vroege voorjaar - voordat het echt warm wordt. Uit welke stappen een onderhoudsbeurt bestaan kan, maken de AutoRas aircospecialisten duidelijk:


Elke 12 maanden:

  • Functie testen
  • Waarden van hoge en lage druk
  • Uitblaas temperatuur van de middenroosters
  • In en uitschakelpunten van de compressor
  • Condensorblower en vervuiling en beschadiging van condensor
  • Luchtverdeling en recirculatiesysteem
  • Staat van aandrijfriem
  • Lekdetectie met UV lekzoeksysteem
  • Vervangen van interieurfilter (pollen filter)

 

Elke 24 maanden:

  • Koudemiddel R134a afzuigen en recyclen
  • Controleren op lekkage d.m.v. afpersen met droge stikstof
  • Opnieuw vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en compressorolie

Aanvullende informatie